1. Om företaget
Skogsverket är ett varumärke som ägs och drivs av Berg & Grip AB orgnr: 559277-0142 som har sitt säte i Östersund. Skogsverket erbjuder bra och prisvärda skogliga produkter och tillbehör för privatpersoner och företag främst i norden. Företagets adress är Ställverksvägen 1, 831 52 Östersund.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@skogsverket.se eller slå oss en signal på 063-123623 så hjälper vi dig gärna med dina frågor.
2. Beställningar
Vid orderläggning av ej lagerförd produkt erläggs en handpenning om 50% av det totala ordervärdet för att reservera produkten i ditt namn. Reseterande belopp faktureras i samband med utleveransen efter godkänd kreditupplysning.
Drar du som kund tillbaka din bokade beställning så erhåller vi rätten att behålla delar eller hela handpenningen för merkostnader som uppkommit vid bokning och avbeställning vid en beställningsvara. Handpenningen betalas vanligen tillbaka inom 2 veckor efter överenskommelse.
Vid beställning av lagerförd produkt erläggs en sedvanlig kreditupplysning . Vid godkänd kreditupplysning skickas varan enligt orderbekräftelsen. I samband med att den lagerförda varan skickas erläggs fakturan via email om inget annat är överenskommet.
När du slutfört din beställning skickas orderbekräftelsen till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@skogsverket.se
Våra normala leveranstider på lagerförda varor är 1-7 dagar. Ej lagerförda varor skickas vanligen mellan 6-12 Veckor beroende på tillgänglighet. Vanligen skickas försändelserna med DHL. Fraktpris sätts individuellt beroende på ort, postnummer samt adress och specifieras på fakturan.
DHL:s generella uppdragsvillkor:
OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@skogsverket.se.
För att kunna genomföra leveransen förutsätter vi att det finns framkomlighet för lastbil med släp vid den angivna leveransadressen. Som kund är det ditt ansvar att ta emot godset vid leveranstidpunkten. Om det inte finns någon notering om att en bakgavellift krävs, förväntar vi oss att du som kund kan bistå med lossningen även om det krävs exempelvis traktor eller hjullastare för att kunna lossa godset ur lastbilen. Vid leveranser med Postnord behöver du finnas på plats för att ta emot produkten. Om det uppstår hinder för leveransen kommer Postnord att debitera dig som kund en avgift på 99 kr exklusive moms.
Om paket inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig som kund en avgift på 500 kr exklusive moms. För större sändningar kan en högre kostnad förekomma, och i sådana fall debiteras du den aktuella avgiften. Detta täcker returfrakten och eventuell planhyra på transportbolagets terminal.
Eventuella skador på godset ska omedelbart meddelas både transportbolaget och oss för att göra en skadeanmälan. Vi rekommenderar att du noggrant kontrollerar försändelsen innan du kvitterar ut godset/paketet och verifierar även antalet kolli.
Leveranstiden varierar beroende på produkterna i din beställning och vilket fraktbolag som används för leveransen. Om din order skickas med DHL är den beräknade leveranstiden normalt för lagerförda varor 1-4 arbetsdagar, med undantag för vissa postnummer. Om en annan fraktleverantör används kan leveranstiden variera, men vi strävar alltid efter att leverera din order inom en vecka. Vi reserverar oss dock för eventuella längre leveranstider. För produkter beställt direkt från någon av våra leverantörer kan det förekomma andra leveranstider.
Vid eventuella leveransförseningar kommer vi att kontakta dig och göra vårt bästa för att leverera din order så snabbt som möjligt. Ibland kan det också uppstå situationer som gör att vi inte kan leverera den beställda produkten, exempelvis om vår leverantör inte kan uppfylla sina åtaganden gentemot oss. Det kan också uppstå situationer som bidrar till att vi inte kan leverera beställd produkt, till exempel om vår leverantör inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss- vid en sådan situation friskriver sig Berg & Grip AB från ersättning till kund.
3. Priser
Alla priser i butiken anges i Svenska Kronor (Kr/SEK) och avser exklusive moms om inget annat anges.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, ev. tryckfel i prislistor samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset utan förbehåll.
4. Fakturering
För att handla mot faktura behöver vi organisationsnummer eller personnummer. Förutsättning för handla mot faktura:
- Över 18 år.
- Folkbokföringsregistret i Sverige.
- Inga betalningsanmärkningar.
- Godkänd kreditprövning
- Fakturans betalningsvillkor är normalt 10 dagar om inget annat anges.
- Om kund ej betalar innan förfallodatum kommer en påminnelseavgift.
- Dröjsmålsränta utgår med 8 % per månad.
- Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan eller till oss i samband med fakturering. Oftast innebär detta att en kreditupplysning görs. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig om du är privatperson. Om du inte blir godkänd som kreditkund, tar vi ny kontakt och kommer överens om hur betalning sker.
5. Garantier
Skogsverket tillhandahåller vanligtvis en reservdelsgaranti på 24 månader för nya produkter. Reservdelsgarantin täcker endast själva reservdelen och omfattar inte andra kostnader såsom arbetskostnader, restid, besöksavgift, frakt etc. Garantitiden är fastställd till tjugofyra (24) månader.
För att din garanti ska gälla måste din produkt hanterats på normalt sätt och inte använts och påfrestats utöver det vanliga. Det är kunden som är skyldig att ombesörja nödvändig service samt bevisa att detta skett vid eventuellt anspråk. Vid felaktig hantering eller misskötsel så gäller inga garantier. Kvittot för produkten gäller som garantibevis. För att reservdelsgarantin ska gälla behöver Skogsverket få in material som styrker det felaktiga komponenterna, antingen via bilder eller filmer. Som påvisar fabrikationsfelet på support@skogsverket.se Kunden står för frakten för den felaktiga delen om det krävs. Skogsverket står för frakten på garantiprodukten som skickas till Kunden.
Skogsverket står inte för några kostnader utöver detta. Skogsverket står inte för några kostnader av bytet av den felaktiga produkten så som servicetekniker, egen tid etc. Vi hjälper dig gärna med frågor samt support. Har ni några funderingar så tveka inte på att höra av er till oss
Alla produkter och varumärken som marknadsförs och säljs av Skogsverk - Berg & Grip AB betraktas som unika och kan inte jämföras eller sättas i proportion till andra varumärken på marknaden.
Det är köparens ansvar att säkerställa att kvaliteten och livslängden på produkten eller dess komponenter uppfyller köparens förväntningar innan ett eventuellt köp genomförs. Om inget annat avtalas eller om köparen inte beställer tilläggstjänster som efterkontroll av tillverkad produkt, är det köparens ansvar att efter leveransen av produkten kontrollera och justera exempelvis, kopplingar, bultar, ventiler, remmar och andra komponenter som kan ha en destruktiv inverkan på produkten. En stor del av varan är redan monterad från fabrik och det är upp till kunden att säkerställa att eventuella bultar, komponenter, skruvar, kopplingar osv är åtdragna och funktionsduglig. Det är köparens ansvar att kontrollera och justera komponenter efter leverans för att säkerställa deras funktion.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.
Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt dock är inte detta alltid möjligt.
6. Ångerrätt
Enligt svensk lag om distansköpeavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument (privatperson) rätt att ångra ditt köp. Ångerrätten gäller för produkter och du måste meddela säljaren inom 14 dagar efter att du har tagit emot leveransen om att du vill utnyttja ångerrätten
För att kunna använda ångerrätten måste produkten returneras till oss i närmast oförändrat skick som när du mottog den. Du har rätt att undersöka produktens egenskaper och funktion, men om produkten har hanterats mer än vad som är nödvändigt kan du bli ansvarig för eventuell värdeminskning. Om du ångrar ditt köp måste du returnera produkten. Säljaren har rätt till ersättning för värdeminskning som beror på att du har hanterat produkten mer än nödvändigt. Alla produkter måste returneras till säljaren inom en rimlig tid, senast 14 dagar efter att du meddelat oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Eventuell fraktkostnad för returen betalas av dig som köpare.
Observera att lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler inte gäller för köp mellan två företag, utan bara mellan en konsument och en näringsidkare. Om du har köpt en specialtillverkad produkt har du inte heller rätt att ångra köpet.
Ångerrätten gäller ej för begagnade eller demoprodukter.
För mer om den lagstiftade ångerrätten. Läs mer på konsumentverkets hemsida.
Om du vill göra en retur så måste du alltid kontakta oss innan via e-post på: info@skogsverket.se
Vid eventuell retur måste alltid faktura eller följesedel bifogas med försändelsen, därefter kan du som kund välja om du vill ha pengar tillbaka eller byta till annan produkt. Vid återbetalning betalas summan tillbaka på samma sätt som betalning genomförts inom 14 dagar från att vi mottagit din retur. Produkten skall returneras i originalförpackning, originalförpackningen skall returneras med ett skyddande yttre emballage. Vi tar inte emot returer som skickats med postförskott eller efterkrav Ångerätten gäller inte då köpet genomförts i vår butik eller våra affärslokaler, inte heller för varor som är reserverade på nätet för avhämtning och betalning sker i butik, då detta är butiksförsäljning och inte ren internetförsäljning.
Vill du ha hjälp med att returnera din produkt maila då till info@skogsverket.se eller ring oss på: 063-123623
7. Reklamation
Säljaren har i första hand rätt att försöka åtgärda eventuella problem som uppstår. Vid köp av en produkt innebär det att säljaren ges möjlighet att laga produkten, rätta till felet eller leverera en annan likvärdig produkt. Undertiden måste köparen vara behjälplig om inte köparen kan ta produkten till vår anläggning. På samma sätt, vid fel i tjänster eller varor, ska du ge säljaren en möjlighet att rätta till felet. Har Berg & Grip AB inte har lyckats avhjälpa felet trots upprepade försök, har du rätt att häva köpet. Det är viktigt att notera att begäran om återköp och återbetalning inte kan göras utan att först ge säljaren en chans att åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara, vi står för returfrakten vid godkända reklamationer
Du hittar information om distans- och hemförsäljningslagen på Konsumentverkets webbplats www.konsumentverket.se. Mellan näringsidkare lämnas ej reklamationsrätt, i övrigt gäller köplagen mellan näringsidkare, vilket är dispositiv och gäller i andra hand efter våra köpevillkor.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara, vi står för returfrakten vid godkända reklamationer
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@skogsverket.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om vi inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, arn.se.
Ansvarsbegränsningen innebär att vi inte accepterar ansvar för indirekta skador som kan uppstå till följd av användningen av produkten. Det innebär att vi inte är ansvariga för eventuella förluster, skador eller kostnader som inte direkt uppstår på grund av själva produkten i sig. Det kan inkludera ekonomiska förluster, förlorad vinst, förlorade affärsmöjligheter, skadestånd eller andra indirekta konsekvenser som kan uppstå genom användningen av produkten. Det är viktigt att förstå att vårt ansvar är begränsat till det som är direkt relaterat till produkten och att indirekta skador inte täcks av vår ansvarsbegränsning
Vi accepterar inget ansvar för förseningar samt fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, förseningar, frakt, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör eller kund och eller andra faktorer utanför vår kontroll.
Vi ansvarar inte för skador för felaktigt nyttjande av produkten eller skador som uppkommit vid vårdslös användning eller andra skador som uppkommit av nyttjandet av produkterna.
8. Ändringar
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
9. Tvist
Vid eventuell tvist följer vi de beslut och riktlinjer från ARN eller motsvarande konsument- och tvistlösningsorgan.
I händelse av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
10. Dataskydd
För mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter hänvisar vi till vår integritetspolicy